Använda twitter


Hur/vad skriver vi om på twitter?


  • Rapporter om brister i cykelinfrastruktur i Stockholms län
  • Brister i underhåll
  • Uppföljningar på ärenden
  • Alltid i korrekt ton (som i dialogmöte öga mot öga)
  • Aldrig ironi/sarkasm (som kan misstolkas)
  • Aldrig nedsättande om andra

Hur gör jag rent praktiskt?


  • Om det är en snabb-rapport "on the road" ta två bilder på bristen, ta en screenshot av din kartposition (då behövs mindre/ingen text till platsbeskrivning), ev lägg till trafikredaktionen P4 Stockholm som mottagare med snabel-a om det är allvarlig fara för många på tex prio cykelstråk eller regionalt cykelstråk.
  • Om du har bloggat, lägg upp kort förklarande tweet m länk till bloggposten och tre bilder.
  • Om det är felanmält upprepade gånger i Stockholms stad, utan åtgärd, kan det anges i tweet och samtidigt adressera till Stockholms stad. 
  • Om det är felanmält massor m gånger utan åtgärd och/eller systemfel kan samtidigt trafikborgarråd Daniel Hellden adresseras, men max 1-2 ggr/månad för detta konto kanske.
  • Om det inte gäller Stockholms stad kan resp kommun adresseras, tex Solna, Sollentuna, Järfälla osv. En del tar emot felanmälningar även via twitter.
  • Adressera gärna till lokalpress om det får plats, Direktpress och Mitti


Vad vi inte twittrar om


  • Nationella erfarenheter
  • Förarbeteende med nationell relevans
  • Cykelutrustning
  • Politik (om det inte hänger ihop med ett specifikt lokalt ärende/tema vi driver)
  • Medianyheter (om det inte hänger ihop med ett lokalt ärende/tema vi driver)
  • Cyklandeombud-kontot gör inga retweets på andras tweets.


Vem svarar på kommentarer på twitter?


  • Den som driver ett ärende kan svara på kommentarer

Stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad på twitter

läs här



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar